تبلیغات
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ - نوروز و چهارشنبه سوری از دیدگاه شیخ محمد ضیایی رحمه الله
 
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ
پند و اندرز بده، زیرا پند و اندرز به مؤمنان سود می رساند
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه از وبلاگ ما دیدن کردید بسیار سپاسگذاریم و امیدواریم مطالبی را که روی صفحه قرار میدهیم برای شما عزیزان مفید واقع شود
این وبلاگ هیچگونه وابستگی حزبی و سیاسی ندارد و هدف آن نشر عقاید صحیح اهل سنت و جماعت می باشد

مدیر وبلاگ : ابوخالد محمدی
نظرسنجی
شما روزانه چند صفحه از قرآن را تلاوت می کنید؟







  تهیه و تنظیم: نصرت دوروزی


جالب است بدانیم...

جالب است بدانیم جشن نوروز و تشکیلاتش هیچ ارتباطی  به مذهب ایرانیان نداشته بلکه توسط یکی از شاهان باستان ایران ﭘیشنهاد داده شد که روزی به عنوان جشن عمومی و اظهار شادی در نظرگرفته شود، بزرگان ایران آغاز فصل شکوفایی گل را آغاز بهار انتخاب کرده و این روز جشن و شادی عمومی را عید نوروز نام نهادند و نیز ارتباطی به مذهب زرتشت ندارد.

جشن وعید نوروز هم به علت نامنظم بودن حساب سال، قبل از اسلام همیشه عوض می شد و هر هفتصد سال یکبار تغییرش می دادند تا درقرن 3 الی 4 هجری در هند "جلال الدوله سلجوقی " از ﭘاد شاهان اسلامی ایران به هیأتی از علما دستورداد که نوروز را ثابت کنند. ابوریحان بیرونی و چند نفر از علمای مشابهش به دستور پادشاه عمل نموده و طی 8 الی 9 سال حساب کردند نقض  نوروز را اینطورگرفتند که اسفند همیشه  29 روز بود  بدین صورت که سه سال، 29 روز و یکسال، 30 روز باشد وبه این ترتیب ساعات کمبود را جبران کردند و دیگر عوض نمی شد. زمانیکه تغییرات بوجود آمد نوروز در 17 اسفند بود و با تقویم ثابت که بنام تقویم جلالی معروف شد نوروز برای همیشه ثابت ماند به این ترتیب که 6 ماه اول 31 روز و 5 ماه بعدی 30 روز و ماه آخر 29 روز باشد.

    بنابراین در اصل خود مراسم نوروز ازآغازش رنگ مذهب نداشته ومتعلق به هیچ مذهبی نیست.

نقش نوروز در اسلام

اگر مادۀ چسپناکی داشته باشیم که بخواهیم نوروز را به اسلام بچسپانیم، هیج  وقت موفق نخواهیم شد چون نوروز هیچ ربطی به اسلام ندارد، اگر قرار باشد اسلام عید نوروز را بپذیرد باید عید بودایی ها را نیز برای مسلمانان بودایی هند و مراسم "کن فسیوز" را برای مسلمین چین بپذیرد. قرار بر این نیست که هرکس مسلمان شد اسلام مراسمش را نیز بپذیرد و با تشکیلات آبا  و اجداد و بتکده اش وارد اسلام شود!

هر قومی یک جشن در سال دارند درحالیکه ما  دو جشن داریم یکی عید پایان رمضان و دیگری عید پایان حج "عیدالفطر وعیدالأضحی" بنابراین در فرهنگ اصیل اسلام دو عید وهمچنین در هفته یک عید به نام جمعه می باشد که روز جشن وشادی است، روز جبران وظایف فوت شده و روز انجام مراسم دینی است، که از تکلیفات  آن  غسل  روز جمعه و لباس نو پوشیدن و با بوی خوش به مسجد آمدن می باشد و خودش  یک نوع  جشن خانوادگی وجشن محله ای را می رساند.

چهارشنبه سوری

اگر این عمل را به خاطر دور کردن بلا از خودش انجام دهد در این جا مشکل پیش می آید. کدام دین و مذهب  به این موضوع اشاره کرده که آتش بلا را دور می کند؟! این یا بت پرستی است و یا خرافات و جهل، که این نوعی پرستش آتش است و آن را مقدس شمرده اند که بلا را دور کند.

 بنابراین ما روز خاصی برای  نوروز  نداریم که  در آن مراسمی  با عنوان  آیین و دین اجرا کنیم.

چهارشنبه سوری در لغت نامه دهخدا

یعنی برافروختن آتش بوسیله هیزم ویا مانند  آن  وپریدن از بالای آن.

زن و مرد و پیر وجوان در صحن خانه یا در میدان های عمومی و چهار راه های شهر و ده از روی این اخگرهای افروخته یکی پس از دیگری می پرند و در هر پرشی می گویند: « زردی من از تو سرخی تو از من» یعنی زردی بیماری و ناتوانی را از من بستان و سرخی و شادابی و تندرستی را که در خود داری به من ببخش. پس از سوخته شدن خاکستری را که از آتش می ماند باید در خاک اندازی جمع کنند و از خانه بیرون برند و در کنار دیواری بریزند و آنکس که بیرون ریخته است در بازگشت در می زند، باید از درون خانه از او بپرسند: «کیست؟» و او هم جواب دهد؛ «منم» گویند: «از کجا آمده ای؟» جواب دهد؛ که: «از عروسی» بپرسند: «چه آورده ای؟» گوید: «تندرستی!!!»





نوع مطلب : آداب شرعی، 
برچسب ها : نوروز، چهارشنبه سوری، نقش نوروز در اسلام، مسلمانان فقط دو عید دارند، جمعه عید هفتگی است، چهارشنبه سوری در لغت نامه دهخدا،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب