تبلیغات
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ - اخلاص 2
 
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ
پند و اندرز بده، زیرا پند و اندرز به مؤمنان سود می رساند
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه از وبلاگ ما دیدن کردید بسیار سپاسگذاریم و امیدواریم مطالبی را که روی صفحه قرار میدهیم برای شما عزیزان مفید واقع شود
این وبلاگ هیچگونه وابستگی حزبی و سیاسی ندارد و هدف آن نشر عقاید صحیح اهل سنت و جماعت می باشد

مدیر وبلاگ : ابوخالد محمدی
نظرسنجی
شما روزانه چند صفحه از قرآن را تلاوت می کنید؟







چهارشنبه 25 بهمن 1391 :: نویسنده : ابوخالد محمدی


  
گردآوری: ابوخالد محمدی


یادآوری چند مسأله درباره‏ ی اخلاص

بروز دادن کار چه وقتی جایز است؟

ابن قدامه رحمه الله در «سخنی درباره‏ ی اجازه ‏ی قصد ابراز طاعات» گفته است: «در بروز دادن فوایدی هست مانند پیروی کردن مردم و تشویق آنها به کار نیک. ضمن این که برخی کارها هست که نمی‏توان پوشیده نگه داشت مانند حج و جهاد. آن کس که کارش را ابراز می‏دارد باید مواظب باشد، مبادا ناخواسته زنگار ریا بر آن بنشیند، بلکه کارش به منظور پیروی شدن باشد».

پس شایسته است در کارهای آشکارا نیت را خوب استوار کنیم تا هر گونه انگیزه ی ریا را ازآن دور سازیم و قصد ابراز کاری را داشته باشیم که چاره‏ی ازآن نیست و البته به منظور اقتدای دیگران به آن، باشد که پاداشی بگیریم، و می‏گوید: «شخص ضعیف نباید به این بهانه خویشتن را فریب دهد، چرا که چنین کسی به انسانی می‏ماند که اندکی شنا می‏داند و گروهی را که در حال غرق شدن ‏اند، می‏بیند، دلش به حالشان می‏سوزد، لذا به سوی آنها می‏رود تا به او چنگ بزنند و نجات یابند اما هلاک می‏شوند و او نیز خود با آنها غرق می‏گردد».[1]

شرح مسأله:

کارهایی را که پنهانی انجام دادنش سنت است، مخفی بدارد.

کارهایی که سنت است آشکارا انجام دهد، ابراز بدارد.

کارهایی که می‏تواند پوشیده بدارد یا آشکارش کند، باید به خویشتن بنگرد اگر تواناست و تاب تحمل ستایش یا نکوهش مردم را دارد، آشکارش کند، در غیر این صورت پنهان دارد، اگر نفسش قوی باشد آشکار کردنش ایرادی ندارد، زیرا تشویق به کار نیک، خود، کاری نیک است.

اصلاح نیت اولین پله ی اخلاص

دروازه ی رسیدن به اخلاص،‌ چیزی است به نام نیت. پس اگر می خواهی مخلص باشی نیتت را بازبینی کن!

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:‌(این حدیث یکی از مهمترین احادیث است،‌ امام شافعی در مورد این حدیث می گوید:‌ این حدیث یک سوم علم است و فقط مخصوص نیت است،‌ و چرا حدیث در مورد نیت؟ زیرا نیت در ورودی رسیدن به اخلاص است،‌ پس اگر میخواهی مخلص باشی اولین کاری که باید انجام دهی،‌ بازبینی نیت است) «إنَّما الأَعمالُ بالنِّیَّات، وإِنَّمَا لِكُلِّ امرئٍ مَا نَوَى، فمنْ كانَتْ هجْرَتُهُ إِلَى الله ورَسُولِهِ فهجرتُه إلى الله ورسُولِهِ، ومنْ كاَنْت هجْرَتُه لدُنْیَا یُصیبُها، أَو امرَأَةٍ یَنْكحُها فهْجْرَتُهُ إلى ما هَاجَر إلیْهِ»

یوسف بن اسباط می گوید: پاک داشتن نیت برای اهل عمل سخت‏تر از تلاش و کوشش طولانی مدت است.[2]

پیش از هرچیزی برادران و خواهرانمان را به بازنگری نیت سفارش می نماییم. در جست و جوی نیت باش، چون بر اساس نیت بازخواست می شوی،‌ مجازات بر اساس نیت ها و آنچه‌ درون قلب می گذرد،‌ است. به همین جهت علما می گویند: چه بسا عمل کوچک و ناچیزی که به خاطر نیت ارج می یابد و چه بسا کار بسیار بزرگی انجام بدهی که نیت آن را خوار و ناچیز می گرداند!!

هنگامی که خداوند متعال در مورد یوسف علیه السلام و چگونگی نجات وی از فحشا سخن می گوید،‌ می بینیم که تنها عاملی که باعث نجاتش شد، اخلاص و پاکی بود، خداوند متعال می فرماید: {وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ} «و در حقیقت [آن زن] آهنگ وى كرد و [یوسف نیز] اگر برهان پروردگارش را ندیده بود آهنگ او مى‏كرد چنین [كردیم] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانیم چرا كه او از بندگان مخلص ما بود»[یوسف: 24]

اگر اخلاص نمی داشت،‌ از فحشا نیز نجات نمی یافت، زیرا جوانی که می گوید:‌ من شب و روز در معرض فتنه و آزمایش قرار دارم و همیشه با افرادی روبرو می شوم که فحشا و منکرات را بر من عرضه می دارند و در مکان نامناسب و ناجوری مشغول به کار هستم و اموری از این قبیل،‌ ما به کسانی که از چنین سخنانی دم می زنند می گوییم: از یوسف علیه السلام یاد بگیر و قلبت را فقط بخاطر خداوند پاک و بی آلایش کن،‌ زندگیت را به خاطر خداوند قرار بده، پس اگر این کار را انجام دادی خداوند نیز تو را نجات خواهد داد و بدی ها را همانگونه که از یوسف علیه السلام دور ساخت از تو نیز دور خواهد نمود.

شگفت انگیزتر اینکه ابلیس بر همه ی انسان ها نفوذ دارد به جز بندگان مخلص! شیطان نمی تواند بر بندگان مخلص و بی آلایش نزدیک شود،‌ شیطان با بسیاری از ما هرکاری که می خواهد می کند، اما تنها نمونه ای که نمی تواند به آن نزدیک شود، بنده ی مخلص است. خداوند متعال از زبان ابلیس می فرماید: {قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ -  قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِینَ - إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ - قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ - إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ} «گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگیخته مى‏شوند مهلت ده - فرمود در حقیقت تو از مهلت‏یافتگانى - تا روز معین معلوم - [شیطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى‏برم - مگر آن بندگان پاكدل تو را»  [ص: 79-83]

ابلیس شخصا اعتراف می کند: من همه را فریب خواهم داد به جز یک گروه، که آنان مخلصین هستند. سبحان الله!

پس به اندازه ی اخلاصت، شیطان از وسوسه ات عاجز و ناتوان می ماند و به اندازه ی پیوندت با خدا و اخلاص قلبت به خاطر خداوند، شیطان از تو اجتناب می ورزد و او دانست که توانایی و جرأتی بر تو ندارد: {قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِی لأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ - إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ} «گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان مى‏آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت - مگر بندگان خالص تو از میان آنان را» [حجر 39- 40]

ابراهیم بن ادهم می گوید: کسی که دوستدار نامداری است، با خدا صادق نیست.[3]

برادران عزیز! مواظب باشید کسی که در مسجد نماز می خواند ولی نیتش خالص برای خدا و طاعت خداوند نیست،‌ تا زمانیکه این روش و نیت را در پیش گیرد به هیچ اجر و پداشی دست نخواهد یافت

خواهران گرامی! کسی که حجاب را به خاطر اطاعت از پروردگار نپوشد، هیچ ثوابی نمی برد و کسی که هر کاری را به نیت تقرب و نزدیکی به خداوند انجام ندهد و اخلاص نداشته باشد، هیچ چیز به او تعلق نمی گیرد. همانگونه که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «إن الله لا یقبل من العمل إلا ما کان له خالصاً و ابتغی به وجهه»[4] (خداوند فقط کارهایی را قبول می کند که خالصانه برای او و در جهت کسب رضایتش باشد)



 

منابع:

نام کتاب: اصلاح قلب ها. نویسنده: عمرو خالد. مترجم:‌ سمیه اسکندری فرد. ناشر: انتشارات واسع سال چاپ: دوم  1388

نام کتاب: ریاض الصالحین. نویسنده: امام نووی. مترجم: استاد احمد حواری نسب. تاشر: انتشارات کردستان. سال چاپ: اول 1387

نام کتاب: سلسله مباحثی دو مورد کردارهای قلب. نویسنده: محمدبن صالح منجد

نام کتاب: قرآن مجید

 



[1]- مختصر منهاج القاصدین، 223.

[2]- جامع العلوم والحکم، (70) همچنین به مانند آن از عبدالله بن مطرف و سری سقطی در حلیة الاولیاء بنگرید (10/121)

[3]- ابونعیم در الحلیة 8/31 آورده است.

[4] - نسایی، 3140 از ابی امامه رضی الله عنه. ر.ک: جامع العلوم و الحکم 1/10 -16 و الترغیب و الترهیب، 1/23





نوع مطلب : باغ های بهشت، 
برچسب ها : نکاتی در مورد اخلاص، اصلاح نیت، کارها به نیت بستگی دارد، شیطان بر چه کسی نفوذ ندارد؟، الله فقط کارهای خالص را می پذیرد، محل نیت قلب است، بروز دادن کار چه وقتی جایز است؟،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب