تبلیغات
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ - روزه عاشورا
 
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ
پند و اندرز بده، زیرا پند و اندرز به مؤمنان سود می رساند
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه از وبلاگ ما دیدن کردید بسیار سپاسگذاریم و امیدواریم مطالبی را که روی صفحه قرار میدهیم برای شما عزیزان مفید واقع شود
این وبلاگ هیچگونه وابستگی حزبی و سیاسی ندارد و هدف آن نشر عقاید صحیح اهل سنت و جماعت می باشد

مدیر وبلاگ : ابوخالد محمدی
نظرسنجی
شما روزانه چند صفحه از قرآن را تلاوت می کنید؟







دوشنبه 29 آبان 1391 :: نویسنده : ابوحذیفه
  نویسنده: ابوحذیفه

عاشورا در لغت

روز دهم ماه محرم را عاشورا گویند، عدد ده را در عربی عشر می‌گویند و این کلمه به چند لفظ در لغت عربی ذکر شده است مانند: عاشوراء، عشوراء، عاشورا عشورا، عاشور.

امر به روزه گرفتن عاشورا

رسول الله - صلی الله علیه وسلم -  روز عاشورا در مکه روزه می‌گرفتند و با هجرت به مدینه در روز دهم محرم سال دوم هجری دستور دادند تا همگی این روز را روزه بگیرند در حالی‌که بعضی از مردم مانند روزهای دیگر شروع به خوردن و نوشیدن کرده بودند، رسول الله - صلی الله علیه وسلم - به قریه‌ها و دهکده‌های اطراف مدینه نیز اشخاصی فرستاد تا به مردم اطلاع دهند که روزه بگیرند و کسانی‌که در این روز شروع به خوردن و نوشیدن نموده بودند نیز از خوردن و نوشیدن امتناع ورزند و بقیه‌ی روز را روزه بگیرند.

از سلمة بن اکوع - رضی الله عنه - روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - به مردی از قبیله‌ی اسلم امر نمود تا به مردم اعلان نماید، کسی که تا حالا نخورده است روزه بگیرد زیرا امروز روز عاشورا است.  [بخاری 2/59]

علما اتفاق نظر دارند که روزه‌ی روز عاشورا سنت است. روزه‌ی عاشورا در ابتدای اسلام واجب بود و سپس حکم آن مستحب گردید، زیرا رسول الله - صلی الله علیه وسلم - بعد از فرضیت رمضان کسی را به گرفتن روزه‌ی عاشورا امر ننمود.

فضیلت روزه عاشورا

 * روزه گرفتن در این روز میان همه پیامبران پیشین معروف بوده است. نوح و موسی - علیهم السلام - به خاطر نجات از قوم کافرشان روزه می‌گرفتند، بدین جهت یهود این روز را روزه گرفته و نصاری این روز را با عظمت می‌شمارند، قریش نیز به خاطر گناه بزرگی که انجام داده بودند در این روز روزه گرفته و پوشش کعبه را عوض می‌کردند.

* از ابوقتاده - رضی الله عنه - روایت است از رسول الله - صلی الله علیه وسلم - در مورد روزه‌ی عاشورا پرسیده شد، رسول الله - صلی الله علیه وسلم - در جواب فرمود: «گناهان سال گذشته را محو می‌کند.» [مسلم 1976 – ابوداود 2425]

مراد محو گناهان صغیره است، اگر گناه صغیره نداشته باشد پس امید است از گناهان کبیره‌اش کاسته شود، اگر گناه کبیره نیز نداشت، مرتبه و مقام این مؤمن ارتقا می‌یابد.

* ازابوقتاده - رضی الله عنه - روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمود: «امیدوارم که خداوند روزه‌ی روز عرفه را سبب محو گناهان یک سال قبل و یک سال بعدش قرار دهد و امیدوارم که خداوند روزه‌ی عاشورا را سبب محو گناهان سال گذشته قرار دهد» [مسلم 1976 –  ابوداود 2425]

* ربیع بنت معوذ - رضی الله عنها - می‌گوید: «ما روز عاشورا را روزه می گرفتیم و فرزندان خردسال خود را نیز وادار به روزه گرفتن می‌کردیم. و برای آنها عروسکهای پشمی می‌ساختیم. و هر وقت یکی از آنها برای غذا گریه می‌کرد، او را با آن عروسک، سرگرم می‌کردیم تا اینکه وقت افطار، فرا می‌رسید». [بخارى 1960]

* حکمت در فضیلت روز عرفه بر روز عاشورا آنست که روزه عرفه مختص به امت محمد - صلی الله علیه وسلم - است و روزه عاشورا به امتهای گذشته ربط دارد و پیامبر- صلی الله علیه وسلم - افضل ترین پیامبران است، لذا یک روزه‌اش محوکننده‌ی گناهان دو سال می‌باشد. [مغنی المحتاج 1/446]

اسود بن یزید می‌گوید: «هیچ کس را مانند علی بن ابی طالب و ابو موسی ندیدیم که به روزه گرفتن عاشورا امر نمایند». [مصنف عبدالرزاق 4/287]

ابو معاویه می‌گوید: «از علی - رضی الله عنه - شنیدم که در روز عاشورا اعلان می‌نمود: ای مردم اگر کسی چیزی خورده است پس باقیمانده‌ی روز را روزه بگیرد». [تهذیب الآثار ص 389- مستدرک الوسائل 1-594]

علی - رضی الله عنه - امر می فرمود تا روز نهم و یازدهم با روز دهم احتیاطاً روزه گرفته شود، زیرا گناهان سال قبل را محو می‌کند، اگر کسی متوجه نبود و در طول روز یادش آمد پس باقیمانده‌ی روز را روزه بگیرد. [الأمانی الخمیسیة 2/87]

امام صادق از پدرش باقر روایت می‌کند که علی- رضی الله عنه - فرمود: «در عاشورا روزه بگیرید، نهم و دهم زیرا که گناه یک سال را می‌بخشد». [تهذیب الأحکام 4/299 ، الإستبصار 2/134]

روایات فوق و دیگر روایت ها دلالت بر حرص صحابه و ائمه به روزه گرفتن عاشورا می‌نماید. روز عاشورا باید بخاطر اقتدا به رسول الله - صلی الله علیه وسلم -  و حصول اجر روزه گرفته شود، نه بخاطر اظهار شادی و خوشحالی و یا غم و مصیبتی، چون روزه‌ی این روز هیچ ارتباطی به خوشی و غم کسی ندارد.

انواع روزه‌ی عاشورا

علما روزه‌ی روز عاشورا را به انواع زیر تقسیم نموده‌اند:

نوع اول) روزه گرفتن دهم محرم به تنهایی:

از عایشه - رضی الله عنها - روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - امر به گرفتن روزه در روز عاشورا فرمود. [بخاری 1863]

نوع دوم) روزه گرفتن نهم و دهم محرم:

از ابن عباس - رضی الله عنهما - روایت است: هنگامی‌که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - روز عاشورا را روزه گرفت و امتش را به روزه گرفتن این روز امر فرمود یاران رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمودند: ای رسول خدا این روز با عظمتی نزد یهود و نصاری است، رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمود: «اگر سال آینده این روز فرا رسید، إن شاءالله روز نهم را نیز روزه خواهیم گرفت» [مسلم 1916]

امام شافعی و امام احمد و نووی این نوع را به علت کثرت احادیث افضل‌تر می‌دانند.

نوع سوم) روزه گرفتن نهم و دهم و یازدهم محرم:

از ابن عباس - رضی الله عنهما- روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمود: «روز عاشورا را روزه بگیرید و با یهود مخالفت نمایید، یک روز قبل و یک روز بعدش را نیز روزه بگیرید»

شوکانی در نیل الأوطار می‌گوید: رِوَایةُ أَحْمَدَ هَذِهِ ضَعِیفَةٌ مُنْکرَةٌ ؛ آلبانی در ضعیف الجامع رقم 3506 آن را ذکر کرده است. اما با وجود ضعف حدیث جمعی از علما از باب مخالفت با یهود این نوع روزه را پیشنهاد داده‌اند.   

حسین بن علی- رضی الله عنهما-

نسب: ابوعبدالله حسین بن علی بن ابی‌طالب و نوه‌ی رسول الله - صلی الله علیه وسلم - مادرش فاطمه دختر رسول الله- صلی الله علیه وسلم - می‌باشد، در سال چهارم هجری به دنیا آمد و در دهم محرم سال شصت و یک هجری در کربلاء شهید شد.

گوشه‌ای از مناقب و فضایل حسین- رضی الله عنه -

1- از ابوهریره - رضی الله عنه - روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمود: «هر کس آنها را دوست بدارد پس مرا دوست دارد وهرکس با آنها دشمنی داشته باشد، با من کینه و دشمنی ورزیده است یعنی حسن و حسین» [مسند احمد 7535- نسائی فی الکبرى 8168 – سلسله صحیحه]

2- از ابن عمر- رضی الله عنهما - روایت است که شخصی از او پرسید: اگر کسی در حالت احرام مگسی را بکشد، حکمش چیست؟ گفت: اهل عراق از کشتن مگس می‌پرسند در حالی که فرزند دختر رسول خدا - صلی الله علیه وسلم - را کشتند! و رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمود: «حسن و حسین، گلهای خوشبوی من در دنیا هستند». [بخارى:3753]

3- از ابوسعید خدری - رضی الله عنه - روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمودند: «حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند». [صحیح/ ترمذی 3701]

شهدای کربلا

کسانی که از آل ابو طالب همراه حسین در کربلا کشته شدند: فرزندان علی بن أبی طالب، برادران حسین: جعفر و عباس وأبوبکر ومحمد وعثمان * فرزندان خود حسین: علی أکبر * فرزندان حسن: عبدالله وقاسم وأبو بکر * فرزندان عقیل: جعفر وعبدالله وعبدالرحمن * فرزندان عبدالله بن جعفر: عون ومحمد.  [البدایه والنهایه 8/151-بحارالانوار44/333]





نوع مطلب : باغ های بهشت، 
برچسب ها : عاشورا، دهم محرم، امر به روزه گرفتن عاشورا، فضیلت روزه عاشورا، حسین بن علی، شهدای کربلا،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب