تبلیغات
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ - نماز تراویح
 
پندگو: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ
پند و اندرز بده، زیرا پند و اندرز به مؤمنان سود می رساند
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه از وبلاگ ما دیدن کردید بسیار سپاسگذاریم و امیدواریم مطالبی را که روی صفحه قرار میدهیم برای شما عزیزان مفید واقع شود
این وبلاگ هیچگونه وابستگی حزبی و سیاسی ندارد و هدف آن نشر عقاید صحیح اهل سنت و جماعت می باشد

مدیر وبلاگ : ابوخالد محمدی
نظرسنجی
شما روزانه چند صفحه از قرآن را تلاوت می کنید؟







چهارشنبه 11 مرداد 1391 :: نویسنده : ابوخالد محمدی
   نویسنده: خواهران/ ام جهاد و ام شهید

قیام شب در رمضان قیامی است که با جماعت خوانده می شود و وقتش بعد از عشاء شروع شده تا طلوع فجر ادامه دارد، و رسول الله - صلى الله علیه وسلم - به نماز در شب رمضان رغبت زیادی داشتند، همانطور که می فرمایند: «من قام رمضان ایمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه». متفق علیه


(کسی که قیام کرد در رمضان با ایمان خالص وامید پاداش از پروردگارش گناهان پیشینش بخشیده می شوند).

و در روایت دیگری از ابوهریره - رضی الله عنه - نقل شده است: كانَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَیهِ وسَلَّم یرَغِّبُ فی قِیامِ رَمَضَانَ مِنْ غیرِ أَنْ یأْمُرَهُمْ فِیه بعزیمة، فیقُول: «مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیماناً واحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّم مِنْ ذَنْبِهِ» رواه مُسْلِم.

 (رسول الله -  صلی الله علیه وسلم - به قیام رمضان بدون اینکه آنان را در این مورد امر کند و می فرمود: آنکه قیام رمضان را از روی ایمان و اخلاص بجای آورد، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود).

شرح امام نووی: «درباره تراویح در رمضان باید گفت که حضرت عمر - رضی الله عنه - مردم را دید که دسته دسته نماز می گزارند، وی آنان را گرد آورده و دستور داد بیست رکعت نماز گزارند و این سنتی شد و شهرت یافت و کسی هم بر آن اعتراض نکرد و به منزله اجماع سکوتی صحابه - رضوان الله علیهم اجمعین - بحساب می رود. حضرت عمر - رضی الله عنه - اصل نماز تراویح را تشریع نکرده، بلکه آنرا بصورت دسته جمعی و جماعت درآورده و اصحاب پیامبر - صلی الله علیه وسلم - نیز با او در این مورد موافق بوده اند».

در مورد تعداد رکعت های نماز تراویح اختلافاتی در بین مردم بروز کرده که متأسفانه جهل وتعصب برخی را بر آن داشته که در مسجد که خانه خداست روی هم بپرند و یا بر روی یکدیگر صدایشان را بلند کنند.

باید دانست که اساساً نماز تراویح سنت است و ترک آن گناه نیست. ترک آن باعث محرومیت از اجر و پاداش طاعت و عبادت قیام اللیل همراه با محرومیت از ثواب و پاداش عمل کردن به سنت پیامبر اکرم - صلى الله علیه وسلم – است. اتحاد مسلمانان واجب و فرض است پس نباید ما بخاطر بجا آوردن سنتی، فرض و واجب الهی را زیر پا نهیم!

روایت هایی که به پیامبر اکرم - صلى الله علیه وسلم - می رسند بر این اشاره داردند که پیامبر خدا - صلى الله علیه وسلم - بر قیام الیل تأکید فراوان می کردند و همچنین اشاره های صریحی است که ایشان هشت رکعت نماز تراویح همراه با سه رکعت نماز وتر می گذاردند. یعنی در مجموع 11 رکعت. از ام المومنین عائشه - رضی اللَّه عنها – روایت شده که گفت: «ما كان رسُولُ اللَّهِ - صَلّى اللهُ عَلَیهِ وسَلَّم - یزِیدُ ­ فی رمضانَ وَلا فی غَیرِهِ ­ عَلى إِحْدى عشرةَ رَكْعَة: یصلِّی أَرْبعاً فَلا تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطولهِن، ثُمَّ یصَلِّی أَرْبعاً فَلا تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطولهِن، ثُمَّ یصَلِّی ثَلاثا. فَقُلْت: یا رسُولَ اللَّهِ أَتنَامُ قَبْلَ أَنْ تُوتر،؟ فقال: « یا عائشةُ إِنَّ عینَی تَنامانِ وَلا ینامُ قلبی » متفقٌ علیه.

(رسول الله - صلی الله علیه وسلم - نه در رمضان و نه در غیر آن بر 11 رکعت نمی افزود و چهار رکعت می گزارد که از زیبائی و درازی آن مپرس و باز چهار رکعت می گزارد که از زیبائی و درازی آن مپرس و باز سه رکعت می گزارد. گفتم: یا رسول الله - صلی الله علیه وسلم! - آیا قبل از آنکه وتر را بگزاری خواب می شوی؟ فرمود: ای عائشه چشمانم خواب می شود، ولی دلم خواب نمی شود).

در روایات صحیحه نیز آمده که مردم در زمان حضرت عمر وعثمان وعلی - رضی الله عنهم - بیست رکعت تراویح بجای می گذاردند که بیشترین فقهاء از جمله حنفی ها وحنبلی ها وشافعی ها و داود ظاهری و سفیان ثوری و ابن مبارک بر این رأیند.

امام مالک عدد تراویح را به 36 رکعت بدون وتر می رساند!

امام ابن حبان می گویند که تراویح اول 11 رکعت با قرائتی طولانی بود سپس چون مردم احساس خستگی می کردند آنرا به 20 رکعت با قرائت متوسط رساندند سپس آنرا به 36 رکعت با قرائت کوتاه رساندند تا برایشان راحتر باشد.

با توجه به روایتهای صحیحی که بدان دست یافتیم در می یابیم که تراویح فرض نبوده وانسان در ادای آن آزادانه می تواند اجتهاد کند وما در جمع بین حدیثهای وارده به این نتیجه رسیده ایم که:

اولاً: سنت ادای تراویح 8 رکعت است. پس نباید بر کسی که 8 رکعت ادا می کند خرده گرفت یا او را تحقیر کرد.

ثانیاً: در صورت ادای 20 و یا 36 رکعت 8 رکعت سنت مؤکده بوده و رکعت های بعدی از جمله نوافل است که نمی توان ادای آن را بدعت شمرد و بر کسانی که آن را بصورت فردی و یا جماعت ادا می کنند خرده گرفت. چرا که صحابه پیامبر اکرم - صلى الله علیه وسلم – آن را أدا کرده اند.

رمضان ماه عبادت وطاعت است ومی بایستی که دستها را بالا زد وهمتها را بکار گرفت و تا در توان است نهایت بندگی و برده گی را در دربار الهی چه با انجام فرایض و واجبات و یا سنتها وچه با نوافل ثابت نمود. واختلاف انگیزی ومشاجره در مساجد بدعت وگناه است، نه نمازگزاردن وطاعت پروردگار! و می بایستی مردم را بحال خود رها کرد تا هر چه می توانند و به هر صورتی که قناعت دارند و در روایات هم ثابت است پروردگارشان را عبادت کنند نه اینکه مطابق فکر واندیشه و یا فهم من ویا شما باشند.

در اینجا لازم می بینیم که برادران وخواهران خویش را به فراگیری احکام دین مبین اسلام دعوت دهیم چه که همه اختلافات ومشاجرات ریشه در جهل و نادانی وتعصب دارد.

بیشتر امامان در هنگام نماز تراویح به نماز گزاران چندان توجهی نمی کنند ونماز را طولانی می خوانند واین کار اشتباهی است چرا که امام فقط برای خودش نماز نمی خواند بلکه هم برای خودش وهم برای دیگران می خواند. از ابو هریره - رضی الله عنه - روایت است که: رسول الله - صلی الله علیه وسلم -  فرمود: «إِذا صلى أَحدُكُمْ للنَّاسِ فلْیخَفِّف، فَإِنَّ فِیهِمْ الضَّعِیفَ وَالسقیمَ والْكَبِیر. وإِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ لِنَفْسِهِ فَلْیطَوِّل ما شَاءَ » متفقٌ علیه. وفی روایةٍ : « وذَا الْحاجَةِ »

(هرگاه کدام شما برای مردم نماز گزارد (پیشنمازی کند) باید کوتاهش نماید، زیرا در میان آنان ناتوان و مریض و بزرگسال وجود دارد. و هرگاه برای خویش نماز گزارد، آنگونه که می خواهد به درازا کشاند. و در روایتی آمده: حاجتمند در آنها وجود دارد.)

لازم است که بر نماز تراویح احترام زیادی گذاشته شود و در شبهای رمضان وقت خود را به اینکه از مسجدی به مسجد دیگری برود ضایع نکرد واگر ادای نماز با امام کرد سعی کند که تا آخرش را بجا آورد. «إِنَّهُ مَن قامَ مَعَ الإِمامِ حَتی ینصَرفُ کتب لَهُ قِیامُ لَیلَةٍ» (به راستی هر شخص که با امام نماز بخواند، تا اینکه نمازش تمام شود، برای او نماز همه ی شب نوشته  می شود). (سنن ابوداود/رقم1375)

همچنین نماز تراویح با حضور زنان در مسجد اشکالی ندارد البته به شرطی که از فتنه وآشوب در امان باشند و زنان با حجاب و بدون تبرج و خودآرائی و بدون بوی خوش به مسجد بروند.

تخریج و شرح احادیث: ابوخالد





نوع مطلب : باغ های بهشت، ماه رمضان، 
برچسب ها : نماز تراویح، تراویح 8 رکعت است، رعایت حال پیرمردان و کودکان در نماز، حضور زنان در مسجد، حضرت عمر دستور به بیست رکعت تراویح داد، تراویح سنت است، تراویح و بخشش گناهان گذشته،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب